fbpx

Stress

Stress er vore dages moderne livsstilsygdom, der årligt koster samfundet rigtig mange sygedage og produktionstab. For ikke at tale om dårlig livskvalitet for dem, der lider af stress og for deres pårørende.

Stress er et symptom og ikke en årsag. Det er dog en sandhed med modifikationer, idet stress i sig selv kan være årsag til, at andre og mere livstruende sygdomme opstår. Det kan være hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk og hjerneblødning.

Men stress kan også medføre trang til sukkerholdige eller fedtholdige fødevarer, som på sigt medfører overvægt, der igen kan medføre diabetes 2, hjerte-kar-sygdomme, osv. Skruen uden ende – eller en negativ spiral, der kun fører et sted hen.

Det er skruen uden ende, såfremt den eller de bagvedliggende årsager til stress ikke behandles og forhindres i igen at opstå.
Da vi var børn, hørte vi ofte slogannet: “Det er bedre at forebygge end at bore”, når vi var ved skoletandlægen. Dette slogan gælder såmænd stadig, idet det er væsentligt i behandlingen af stress, at de rette årsager bliver identificeret. Du tænker måske: “Det er fordi jeg har for travlt på jobbet”, eller “jeg har også så meget at se til med mand, fire børn og fritidsaktiviteter”. Men det kan være en fælde, som mange falder i, at tro at stress altid har noget at gøre med at have for travlt. Har du tænkt på, at du måske er disponeret for stress på grund af oplevelser, du har haft i din barndom?
Vi er alle forskellige – du og jeg og alle vore medmennesker. Nogen har en lav smertetærskel og andre kommer nemt til at fælde en tåre, når de ser en sørgelig film. Andre igen er altid seje og viser ingen følelser. Og det er netop dem det drejer sig om – følelserne.
At have stress begynder som en følelse af ikke at slå til, ikke at kunne overkomme så meget som andre, og ikke at føle sig god nok. Hurtigt er der mange følelser, der kæmper om at komme op til overfladen for at hejse det røde flag og sige: “Du har det ikke godt – stop med det dér!”. Men mange overhører signalerne fra følelserne, og fortsætter med at udsætte hjernen, organerne og kroppen for den altopslidende stress.
Når det har stået på længe nok, begynder der at komme fysiske signaler fra kroppen og organerne. Du sover dårligt om natten, du føler stor trang til noget sødt og du er træt som et helt alderdomshjem. Måske var det nu på tide at gå til din læge og blive undersøgt, for der må jo være noget galt med dig?
Men det behøver ikke at komme så vidt. Det er her hypnoterapi kan sætte ind med et behandlingstilbud, ved at give dig de forandringer i dit liv, der skal til for at forebygge at stressen udvikler sig og forebygge at den igen kan opstå. Det lyder måske helt enkelt, men det er meget individuelt, hvad der er årsagen til stress.
Lad mig give et eksempel på en klient, jeg har hjulpet:

Min klient var en mand på 45 år, der igennem sit erhvervsaktive liv har gjort karriere inden for bankverdenen. Han opsøgte mig, fordi han følte sig stresset og træt. Under den indledende samtale fortalte han, at han altid stræber efter at være den bedste til alt, og er en dårlig taber. Det havde stået på så længe han kunne huske. Efter et længere interview stod det klart for mig, at klienten led af en form for “post traumatisk stress”, der havde alt at gøre med, at han i hans barndom var udsat for forskellige ydmygelser. Senere under hypnosen oplevede han, hvordan han i skolen fik buksevand og moppet af hans klassekammerater, fordi han i deres øjne var en morakker. Han kunne kun hævde sig ved at være den bedste i klassen. På den måde følte han, at han fik hævn over dem, der moppede ham. De var ikke så gode som ham til matematik og andre boglige fag.

Klienten fik den nødvendige indsigt i sin fortid og fik trøstet sit yngre jeg. Senere kom klienten en tur ud i fremtiden, og så sig selv som afslappet, fuld af energi og fri for stress og konkurrencepresset. Da han kom ud af hypnosen, følte han sig allerede meget bedre tilpas, afslappet og afklaret.
I dag har klienten ingen symptomer på stress og overkommer mere end tidligere. Han føler sig glad, fri og afslappet, og kan grine af hans barndoms fortrædeligheder.
Du skal påregne 4 – 5 sessioner får at opnå varige forandringer.